miercuri, 16 martie 2011

Obsesia de boala


Buna ziua,acum 2 1/2 ani am suferit o interventie chirurgicala si de atunci ma chinui sa scap de obsesia de boala si mi-e foarte greu.Datorita stresului am facut si brge si depresie pe care am tratat-o 10 luni ,dupa care am intrerupt tratamentul.Mi-am spus ca trebuie sa reusesc fara,dar este foarte greu mai ales ca stau si acasa.Credeti ca am gresit ca am intrerupt tratamentul?Tot de 2 ani ma chinui si cu somnul.As vrea sa scap de obsesia de boala si nu stiu cum.Indiferent ce fac(mancare,curatenie, cusut sau citit) ma gandesc de ce nu dorm,de ce ma doare acolo de ce ma doare dincolo si ce cred ca iar nu fac bine, ma uit in oglinda si nu-mi place ce vad,vad un chip obosit,palid,apoi imi spun ca nu este adevarat dar dupa un anumit timp revin.Nu inteleg de ce mi se intampla toate acestea pentru ca familia a fost intotdeauna alaturi de mine si m-au incurajat si cu toate acestea eu nu reusesc sa ma desprind si sa nu mai imi tulbur singura existenta.Pe langa insomnii am si dureri de cap,in spate simt ceva rece ,ca o gheara.M-am gandit ca pot sa fie de vina si dereglarile hormonale.Dumneavoastra ce ma sfatuiti sa fac?Poate ca ar fii bine sa mentionez si teama de a privi lumea in ochi,tendinta de a ma izola,nu foarte accentuate dar exista.Credeti ca 5HTP ma poate ajuta?Am uitat sa mentionez si lipsa senzatiei de foame,adica mananc de ex. doar pt. ca stiu ca este ora pranzului,altfel sunt satula tot timpul.Credeti ca acest lucru este tot de natura psihica sau brge are si ea o influenta?


Va multumesc anticipat,
M.


Buna M.,

Am citit situatia ta. Observ ca starea in care te afli (,,Indiferent ce fac(mancare,curatenie, cusut sau citit) ma gandesc de ce nu dorm,de ce ma doare acolo de ce ma doare dincolo si ce cred ca iar nu fac bine, ma uit in oglinda si nu-mi place ce vad,vad un chip obosit,palid,apoi imi spun ca nu este adevarat dar dupa un anumit timp revin.Nu inteleg de ce mi se intampla toate acestea pentru ca familia a fost intotdeauna alaturi de mine si m-au incurajat si cu toate acestea eu nu reusesc sa ma desprind si sa nu mai imi tulbur singura existenta.'') este de natura psihica.

Omul trebuie sa se ingrijeasca de toate cele trei elemente care il compun: corp, minte si suflet. Chiar daca una dintre aceste componente are de suferit ( in cazul tau, corpul, datorita bolii), celelalte trebuie ingrijite in continuare. Starea fizica de boala nu trebuie lasata sa-ti influenteze starea psihica si sufleteasca, chiar daca este destul de greu. Iti voi sugera o echivalenta: gandeste-te ca ai 3 mere si unul dintre ele incepe sa se strice putin. Cel mai intelept lucru pe care l-ai putea face este ca pe marul acela sa-l departezi de merele bune, pentru a nu le afecta si pe ele, si astfel sa se strice toate trei. Dupa ce ai curatat marul stricat de putreziciune, il poti alatura inapoi celor doua mere.

Am remarcat, de asemenea, o atitudine negativa fata de propria persoana si o nemultumire referitoare la aspectul fizic (,,ma uit in oglinda si nu-mi place ce vad,vad un chip obosit,palid,apoi imi spun ca nu este adevarat dar dupa un anumit timp revin''). Este efectul unei cauze ceea ce ti se intampla. Gandurile negative iti tiparesc pe fata o expresie trista, cazuta, obosita. Cum ai vrea sa arati daca mintea ta iti spune intruna ,,esti bolnava, te doare aici, acolo, esti stresata, nu poti dormi, etc''? Este un lucru normal ceea ce ti se intampla, si daca nu iti vei goli mintea de astfel de ganduri, ca mai apoi sa le inlocuiesti cu unele pozitive (,, ma voi reface, este doar un pas pe care il voi trece cu succes, inteleg boala mea, dar aceasta nu trebuie sa-mi afecteze buna dispozitie si bucuria de a trai pentru ca boala e trecatoare, insa timpul risipit printr-o stare deplorabila nu se mai intoarce'').

Gandurile au efect si asupra starii fizice. O pot imbunatati sau nu. Efectul Placebo a fost demonstrat stiintific:

 ,,“Efectul placebo este cel mai evident in cazul tratamentului durerilor”, sustine dr. Tor Wager, de la Universitatea Columbia din Michigan. Falk Eippert si colegii sai de la University Medical Center Hamburg-Eppendorf, din Germania, au realizat un studiu, la care au participat 15 barbati fara probleme de sanatate, arata webmd.com.
Mai intai, cercetatorii au aplicat un stimul fierbinte pe mainile participantilor pentru a le testa rezistenta la durere. Apoi, mainile au fost tratate cu doua creme identice, inactive din punct de vedere terapeutic. Cercetatorii le-au spus participantilor ca una din creme este un “analgezic foarte puternic”, iar cealalta o crema obisnuita. Apoi, subiectii au fost supusi din nou stimulului dureros.
Atunci cand au fost tratati cu falsul analgezic, subiectii au declarat ca au simtit mai putina durere decat in cazul in care au fost tratati cu crema obisnuita. Examenele RMN efectuate in timpul testului au demonstrat o activitate mai scazuta la nivelul cornului dorsal al participantilor la studiu, in cazul in care au fost tratati cu crema despre care stiau ca actioneaza ca analgezic. Cornul dorsal este o regiune a maduvei spinarii, implicata in perceptia senzoriala.
Cercetatorii germani nu au reusit sa explice cu exactitate care este fenomenul care produce acest efect, insa studiul arata puterea efectului placebo in controlul durerii. Capacitatea neuronala de a recunoaste durerea pare sa fie o forta puternica si totusi flexibila, care poate genera un raspuns fizic la un tratament de tip placebo, modificand modul in care neuronii actioneaza.'' (medlife.com).

In concluzie, te sfatuiesc sa iti indrepti viziunea sper lucrurile pozitive din viata ta, in special pentru ca familia te sustine. Nu lasa gandurile negative sa te domine, intreprinde activitati care te destind precum cele pe care le-ai descris, insa este bine sa faci si mici plimbari in natura pentru a te deconecta. Ai incercat sa scrii poezii? Mi-ai spus ca iti place sa citesti, de ce nu ai incerca si sa scrii?

As vrea sa reflectezi asupra acestei zicale: Un orb il intreba odata pe Sfantul Anton ,,Exista ceva mai rau in lume decat pierderea vederii?’’. Acesta i-a raspuns ,,Da, pierderea viziunii’’.

Sper ca te-a ajutat sfatul nostru si ne-ar face placere daca ne-ai mai scrie referitor la starea ta.

Cu prietenie,
Echipa Momente Grele Sfaturi Obiective


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu